Pers' Hjemmeside.

Opdateret:    14.04.2015

Besøg siden 28-08-2009:

Melbourne, Great Ocean Road, Adelaide, Kangaroo Island.

12 - 09 - 2008

Flot vejr til flyveturen, urene skal stilles ½ time tilbage så lige nu er vi 8 timer foran DK,  flyveturen til Melbourne, 2,4 Mill. indbygger, gik fint vi fik ordnet en transport til hotellet, Hotel Lindrum  meget stilfuldt hotel, men som mange andre hoteller i bymidten kniber det med udsigten fra de værelser der ligger til siden vi kiggede lige ind i et P.hus, nå hotellet lå rigtig godt for det vi skulle. Det var dejlig vejr så vi gik en tur i omegnen for lige at snuse til byen, gamle sporvogne, heste drosker og flotte gamle bygninger som feks. Hovedbanegården

13 - 09 - 2008

Vi har i dag besluttet at vi skal besøge byens tennis anlæg Rod Laver Arena, så vi starter dagen med at gå derud, det er ikke længere væk end vi kan se det fra hotellet, det er flot vejr og det er en behagelig gå tur, vi køber billet til rundvisningen kl. 11.30 sætter os sammen med de andre til at vente på guiden, men et eller andet er smuttet for der kommer ingen guide, efter nogen tids venten beklager man meget og tilbagebetaler entreen, med besked om at billetten stadig gælder til turen kl. 13 vi vil vente til den tur og vil tage en kop kaffe i ventetiden, kaffe og kage er på huset, for at kompensere, kl. 13 kommer der en guide, vi fik en rundvisning startende i omklædningsrummene hen over administrationen til den varme stol, der hvor spillerne bliver interviewet efter kampene, igennem de lange gange, op på banen og endelig et besøg i VIP kabinerne, bagefter kiggede vi lidt på de andre baner, hvor lokale spiller var i gang med lørdagens kampe. Vig gik langs med floden tilbage til byen nu skulle vi til dagens højde punkt nemlig Realto Tower,  som er bygget i perioden 1982 til 1986 og er  253 m. højt, samme højde som Pylonerne på Storebælts Broen, den øverste etage er indrettet som et 360 gr. panorama udsigts dæk, sikken en udsigt der er et par steder hvor man kan komme i det fri på et par balkoner her kunne man mærke vinden,  oppe på udsigts dækket er indrettet et lille cafeteria hvor vi spiste inden vi satte næsen mod hotellet.

Videoklip fra Melbouene tennisanlæg

14 - 09 - 2008

Vi starter med at hente vores udlejningsbil, det viser sig at være en Holden Commondore sports et eller andet 6 cyl. Automat gear. På skranken ser jeg at man kan leje GPS. Navigationsanlæg,  pris 5 AU$ pr døgn, jeg lejer sådan en, det var virkelig en stor hjælp til at finde vej ikke bare ud af byen men i det hele taget den kendte hoteller og hvad vi ellers skulle finde. Det viste sig at vi skulle tværs igennem byen, en fremmed by, en ukendt bil og i venstre side af vejen, så jeg var virkelig glad for den GPS. Vores tur gik først til Ballaaet en tur igennem et frodigt landskab, herfra fortsatte vi på Midland Highway til Geelong, som er den største provins by i staten Victoria. Fra Gelong kørte vi til Torquay, her starter Great Ocean Road, som vi følger til Lorne, Great Ocean Road er lige så flot som det fortælles, vejen ligger hugget ind i klippen og snor sig ud og ind langs kysten, med stejle klipper op på den ene side og stejle klipper ned på den anden,  Great Ocean Road blev bygget som et beskæftigelses projekt for hjemvendte soldater og søfolk fra første verdenskrig, utroligt man kunne bygge vejen med den teknik der var på det tidspunkt. Vi er fremme ved vores hotel Comfort Inn Lorneview Apartments, hotellet ligger ikke ret langt fra kysten så vi benyttede de resterende lyse timer til en gå tur i den lille by for at nyde udsigten over havet

Videoklip fra turen langs Great Ocean Road.

Ved starten på Great Ocean Road lige uden for Torquay står denne statue som minde over arbejderne der udførte det hårde arbejde med at bygge vejen. Vejens historie fortæller at vejbyggeriet blev udført ca. 3000 hjemvendte militærpersoner og søfolk som et minde om Australiens faldne i første verdenskrig, ideen til vejen startede i 1864, landmålingen begyndte i 1918 og bygningen af vejen foregik fra 1919 til 1932. I 1922 blev det østlige stykket til Lorne færdigt og vejen blev færdig til Apollo Bay i 1932. Det fortælles også at vejen blev lavet med skovle, hakker, trillebøre og dynamit, vejen er mange steder hugget ind i de stejle klippesider lige over havet

15 - 09 - 2008
Efter morgenmaden pakker vi bilen for at køre til næste bestemmelses sted, vi skal fortsætte mod vest også denne dag kører vi på den meget flotte Great Ocean Road, med masser af natur scener, flotte bugte og klippefremspring. Den flotte køretur fra Lorne til Apollo Bay er beskrevet som den flotteste køretur i verden. Vi når frem til De Tolv Apostle, desværre er det et kraftigt stormvejr, men jeg skulle derud, der er en lille km. at gå fra infocentret, og sikken en storm, det blæste så det næsten ikke var til at holde sig på jorden, slet ikke muligt at holde kameraet stille, men det var utrolig flot at se de kolossale bølger der ramte de store klippe blokke, vi fortsatte turen mod  Port Campel, her ligger London Bridge, det har været en naturlig bro i to fag, som man kunne gå ud på fra land, men i 1999  faldt det inderste fag i vandet, der var ingen mennesker på det brofag som faldt ned, men der var nogle på det yderste fag som så måtte have hjælp til at komme i land, siden har der ikke været adgang til broen, turen fortsatte over Warrnambool og herfra til Port Ferry her skal vi bo på Oscars Waterfront Boutique, en gammel herskabs villa ombygget til et nydeligt hotel med kun 7 værelser, i fineste Franske stil, værelset lå på første sal med flot udsigt til floden, vi tog en tur rundt i byen det var en lille by, men meget hyggelig, vi spiste for øvrigt på en Kinesisk restaurant den aften, god mad.

16 - 09 - 2008

Morgenen bød på noget af en overraskelse, idet også morgen måltidet var tydeligt fransk, med friskbagt hjemmebagt brød, og et spisekort som jeg ikke forstod meget af, mad fik vi da og det smagte ganske udmærket, jeg tænkte, kors det bliver dyrt for det morgenmåltid, men ved afrejsen fandt vi ud af at morgen maden var incl. Vi kørte ca. kl. 9.15 vejret var lidt bedre blæsten havde lagt sig lidt og kun få byger, vi kørte mod Portland på næsten øde veje, men igennem frodige landskaber, fra Portland til Mount Gambier og herfra til Robe, hvor vi skulle bo på Robe House B&B, som viste sig at være byens ældste hus i sin tid bygget som kommandant bolig for den engelske kommandant, nu nænsomt ombygget til et B&B hotel med fire lejligheder, et meget hyggeligt sted, da vi ankom til stedet var der ingen på kontoret, ved siden af døren sad et telefonskab, men en seddel på at hvis der ingen var til stede kunne man ringe efter værten på det opgivne nr. jeg åbnede døren og på telefonen var hæftet en seddel med ordlyden velkommen, Hanne og Per i lejlighed 1 og et andet par i lejlighed 4, nøglen sidder i døren, morgenmaden er i køleskabet, lad som om I er hjemme, vi ses i morgen, ganske rigtigt alt var som beskrevet, rigtig hyggelig lejlighed, med stue, soveværelse og bad, vi kørte lidt rundt i byen, kiggede lidt på havnen og nød udsigten ud over havet, et meget stille og roligt sted, gæste bogen på stuebordet fortalte om mange besøg fra hele verden, vi fandt ingen fra Danmark, men det er der nu
17 - 09 - 2008
I dag skal vi til Barossa Valley en køretur på 350 km. Da vi var køreklar havde vi stadig ikke set værten, så jeg hængte nøglen i telefon skabet sammen med værdi kuponen, for betaling af værelset og så kørte vi mod næste mål, efter et par sving kom vi til en større vej, GPS.en sagde fortsæt lige ud de næste 235 km herefter sving til højre, turen gik gennem flotte landskaber med store søer op til vejen, og næsten ingen trafik, efterhånden som vi kom tættere på målet ændrede landskabet karakter det blev mere kuperet, med store sten på marken, det hus nr. der er i adressen på hotellet kendte GPS.en ikke så vi tog det nærmeste, vi havnede for enden af en grusvej, med absolut ingen ting, hvad så, vi tænkte det kan være at hotellet findes i registeret, og det gjorde det, 3,5 km, tilbage et par sving og så var vi der, et stort flot hotel Novotel Barossa, med golfklub i baghaven og alle værelser med udsigt over et stort natur område, der hedder Jacobs Creek, der er en god rødvin der hedder det samme, med hoppende kænguruer og masser af fugle alt omkranset af vinmarker, egnen er beskrevet som et af de fineste vinområder i Australien, vi spiste middag i hotellets restaurant det var rigtig god mad, og fin vin, regningen fejlede heller ikke noget.
18 - 09 - 2008
Vi gav os god tid denne morgen, der er gang i dyrene på naturgrunden ved hotellet, kænguruerne hoppede rundt og ledte efter føde, det er dejligt at se på, vi skal ikke køre særlig langt i dag, der er kun ca. 70 km til Adelaide som er slutningen på denne del af turen,  området er meget frodigt og vinmarkerne er mange, det er lidt tidligt på foråret, vinplanterne er kun lige begyndt at skyde, men der er stor aktivitet på markerne, vinbønderne har gang i forårsarbejdet, området ved Barossa Vally er et meget flot område med mange gamle vingårde. Turen til Adelaide kørte vi igennem Grawler, landskabet er her meget kuperet, og det kan mærkes på trafikken at vi kommer nærmere på storbyen, vi skal efterhånden til at finde hotellet, her kommer GPS.en endnu en gang os til undsætning, det ville være svært både at køre findevej på kort og holder øje med hvor man er, så vi lander lige ved hoveddøren, det viser sig at være et stort moderne højhus hotel. Hyatt Regency, som nu har skiftet navn til Intercontinental, hvor vi kommer til at bo på 20 etage, i et dejlig værelse med udsigt over byen. Den næste times tid bliver brugt til at tanke bilen og få den afleveret, biludlejnings firmaet ligger lige på den anden side af gaden, men det er ikke helt lige at finde ind i det P hus hvor den skal afleveres, her skal den så op på fjerde etage, nå det går alligevel, så er det dejligt det kun tager 5 min. at gå tilbage til hotellet. På turen imellem Melbourne og Adelaide kørte vi 1264 km. Resten af eftermiddagen brugte vi til at kigge på den nærmeste del af byen, og området ved floden, var der gjort meget ud af med stier, bænke og store grønne områder, der sejler nogle turbåde på floden det vil vi prøve i morgen.
19 - 09 - 2008
Vi starter dagen med at gå op til gågaden der skulle ligge et turist info center, det gør der også, men det har ikke åbent, efter vi har kigget lidt på vinduerne kommer en lidt ældre mand hen til os og spørger om han evt. kan være behjælpelig med noget han er nemlig en af de gående turist vejledere, så efter en lille snak har vi fået de oplysninger vi havde brug for, bla. At der i byen kører en turist bus i en rute rundt, som tager en lille time, med afgang hvert kvarter, og i begge retninger, den tager vi en tur med, og får set andre dele af byen, byen som for øvrigt kaldes kirkernes by, der er mange flotte gamle kirker, og gamle huse, Adelaides hovedbanegård er nabo til hotellet,  og jernbane går lige under hotellet og et udstillings center ved siden af.. På det nærmeste hjørne ligger House of Parlements, også en flot gammel bygning. Om eftermiddage sejlede vi med turbåden POP-EYE 1 på floden det var rigtig dejlig vejr, og sejlturen der varede en times tid var rigtig hyggelig, så fik vi også set byen fra den side. I morgen skal vi til Kangaroo Island så vi skal have pakket lidt om, vi kan ikke have al vores bagage med så noget efterlades på hotellet til vi kommer tilbage
20 - 09 - 2008
Turen til Kangaroo Island starter tidligt, vi skal være på den centrale busstation i Adelaide lidt i kl.6 det er kun et lille stykke fra hotellet, men vi tager er Taxi og er fremme til tiden. Første del af rejsen foregår med bus der er ca. 1½ times kørsel til færge, turen går igennem et frodigt kuperet landskab med flere småbyer under vejs,  det blæser ”lidt”  da vi når færgen, som ikke er ret stor, det viser sig hurtigt efter afgang at det blæser lidt mere end først antaget så nogle af passagererne må ud i den friske luft, sejlturen varer en time, på kajen venter vores guide, selskabet som viste sig at vær på 10 personer er hurtigt samlet og turen starter, vi kører ud i naturen og ser som noget af det første Vollabies (små kænguruer) Koalabjørne, og en flot natur,  frokosten indtages i buschen, efter frokost kører vi til sælbugten, hvor masser af sæler ligger med deres unger på stranden, de er ret fortrolige med mennesker de kigger bare på os og daser videre, herfra kører vi til Hanson Bay, hvor vi efter at have krydset en lille flod (våde tæer) går en lang tur i buschen for at komme frem til et stort grønt område hvor der normalt er en del kænguruer, det er der også i dag,  tilbage turen er lige så lang som udturen, tilbage i bussen på vej til overnatningsstedet fortæller guiden at øen er 50.000km2 der bor 50.000 mennesker og der er ca. 500.000 får på øen.  Fremme ved logiet for natten, Kangaroo Island Vildmark Resort, finder vi et hyggeligt resort bygget i træ med fine værelser, guiden laver aftensmad store gode velsmagende bøffer, vin til maden, det var luksus.
21 - 09 - 2008

Vi kunne sove længe i dag, der var først morgenmad kl.8. Resortet ligger i buschen med træer og buske omkring, meget hyggeligt, men for et par år siden tror jeg godt man kunne undvære hyggen, idet en busch fire nær havde taget hele resortet, efter sigende blev der kæmpet mod ilden i lang tid.

Vi startede med at køre et sted hen på øen hvor der gror de eukalyptus træer som Koalabjørnene lever i og ganske rigtig de sad deroppe og så søvnige ud, bjørnen sover ca. 20 timer i døgnet, resten af tiden bruges så til at æde. Derfra kørte vi til et fyrtårn, Flinders Case Ligth Hause, det mest ødet beliggende fyrtårn var det da det blev opført, der var ingen veje, forsyninger og mandskab kom i fra vandsiden, der var et heste trukken hejs op fra vandet til klippe toppen, alternativt var der meget langt at gå, der ligger endnu ruinerne af det gamle depot hus, det var inddelt i tre rum, det siges at de tre familier der levede på fyret ikke stolede på hinanden derfor tre rum, for øvrigt kom der kun forsyninger hver 3 mdr. Herfra kører vi et lille stykke vej til Remarkabel Rocks er en mærkelig sten, den kan ligne alt fra et ørnenæb til et monster, den ligger helt ude ved kysten og er meget speciel. Så er det ved at være frokost tid så vi kører til et lille picnic område, hvor guiden tilbereder en dejlig frokost, der var også bøffer med kold kartoffelsalat og grøn salat, og vin til frokost, vi levede godt på denne tur. Efter frokost var der busch vandring, vi skulle ud til et lille vandfald 4 km. på en støvet sti i varmt vejr, næsten ingen vind, den sidste del af turen gik noget opad, vanfald det var lille ikke meget mere end en lille dreng kan tisse, men som guiden sagde det er den tørre tid….Sidste punkt på øen er i Kings Cote, der har man hver dag kl. 17 Pelikan fodring, der kommer en gut fra et biologisk center i nærheden med en spand fiske affald, og vel et par hundrede pelikaner det var godt nok spøjs at se den kamp der var om fodret, men så snart fuglene fandt ud af at spanden var tom så forsvandt de igen. Nu manglede vi bare turen tilbage til færgen, da vi når frem til færgen, tja så er den en time forsinket, men vandet er roligt så det er en behagelig sejltur tilbage, vi er først på hotellet kl. 23.30.

Videoklip Pelikanfodring.

22 - 09 - 2008
Vi vågnede op til gråvejr og regn, så det lignede en dag til indendørs sysler, det klarer dog lidt op efter middag, så vi kommer lidt rundt i byen, og ellers gør vi klar til at flyve til Perth i morgen

I morgen går turen til Perth